کد مطلب:48798
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
قرآن مجيد در مورد تعداد اصحاب كهف، سه عدد نقل فرموده است; اگر ميفرمود تعداد آن را شما نميدانيد، كفايت ميكرد، چه نيازي به تكرار اعداد بود؟
روش قرآن در بيان قصّههاي تاريخي، بازگو نمودن حقايقي است كه در خارج اتفاق افتاده، در نقل تاريخ يك قسمت نقل گفتار ديگران در مورد آن واقعه خارجي است، داستان اصحاب كهف، پيش از اسلام در ميان دانشمندان يهود به عنوان يك حادثه تاريخي مشهور بوده; هم چنين در بين مسيحيان زمان رسول اكرمنيز اين حادثه مطرح بوده و در عدد آنان بين مردم اختلاف نظر بود. ترديدي نيست قرآن هر مطلبي كه بيان فرموده، هدفي از آن داشته است. در قرآن حتي يك حرف نميتوان پيدا كرد كه بي جهت بيان شده باشد. قرآن دربارة اختلاف مردم در تعداد اصحاب كهف قول سوم را نقل ميفرمايد: وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ; (كهف،22) گروهي ميگويند آنها هفت نفر بودند و هشتمين آنها سگشان بوده. در حالي كه در قول اوّل و دوم، كلمه ]واو[ نيامده و مفسران وجوه فراواني براي بيان اين واو نقل كرده و ثابت كردهاند كه بيان اين حرف لازم بوده و واو حرف اضافه نيست.
نكاتي كه از بيان ديدگاه مردم، در تعداد اصحاب كهف به ذهن ميرسد عبارتاند از:
1. جهل و ناداني مردم به امور خارجي و حوادث تاريخي: قرآن با بيان اين مطلب ميخواهد به انسان اين واقعيت را تفهيم كند كه آگاهي تو محدود است و نميتواني از عدد واقعي اصحاب كهف مطلع شوي.
2. قرآن با بيان اين مطلب به انسان اين درس را ميدهد كه هميشه بايد منطقي سخن گفت; گفتار بدون دليل هيچ سودي ندارد و در مواردي سبب جهل ديگران و بروز مشكلاتي براي آنان است.
3. از اين كه ميفرمايد در مورد تعداد آنها بحث مكن; فَلاَتُمَارِ فِيهِمْ به انسان اين درس را ميدهد كه به اندازة ممكن بايد از بحث و جدل در مورد چيزهاي بيهوده دوري كرد.
4. از اين كه به دنبال قول اول و دوم ـ يعني كساني كه ميگويند آنها سه نفر بودند و چهارمي سگشان بود، و آنها كه ميگويند چهار نفر بودند و پنجمي سگشان بود ـ عبارت رَجْمَا بِالْغَيْبِ آورده، بيان كنندة اين است كه اين دو ديدگاه بي اساس است، زيرا اين جمله به معناي تير درتاريكي انداختن است و از آن جا كه انداختن تير در تاريكي، اغلب به هدف نميخورد و اين نوع قضاوتها غالباً درست از آب در نميآيد.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 386.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.